Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2020

Lite lydnadsträning

Av kullaholms - 30 oktober 2020 19:53


Tiden går, jag försökte tänka ut med vilken hund jag tränade och tävlade i Lydnad senast. För länge sedan brukade jag träna lydnadstävlingsmoment under vinterhalvåret efter jaktsäsongen och sedan träna inför höstens jaktprov under vårar och somrar. Det var en bra ordning eftersom hundarnas relativt korta liv utnyttjades bättre. Under många år på senare tid har de flesta hundträningsaktiviteterna legat nere under vintrarna, det är ju inte precis så kul för hundarna.   

 


Hur det än gick till så befann oss Alan och jag på Linköpings Brukshundsklubbs appellplan en mörk och dimmig kväll i en strålkastares sken! -En Bordercollie är startklar efter ett halvår! hejar kompisarna på, så det verkar ju inte så tidskrävande?   Haha i vilket fall blir det av att träna när man hittar på lite extra kul grejer och Alan gjorde väldigt bra ifrån sig. Naturligtvis menar jag att det gick fint utefter hans ålder och hur vi har tränat hittills! A var lugn, koncentrerad och kollade nyfiket men avspänt på de andra hundarna som han aldrig hade sett förut men som visserligen var av en välkänd ras, dvs. Labradorer. Efter en liten stund kom också en äldre lugn BC som tydligen var en duktig vallhund och tittade på. Det såg ut som om A blev ganska imponerad av honom, Alan sträckte sig på sitt snyggaste sätt när hanen gick förbi. Efter en stund kom några personer och tränade med en Schäfer lite längre bort. Lugn och fin stämning var det i det svarta mörkret så vi fick en drömstart på platsen, verkligen.   

Alan gick fint bredvid mig när vi tränade Fot, även utan koppel, han kom direkt när jag kallade in när en främmande karl höll honom i halsbandet och han satt kvar bland de okända hundarna när jag bad honom om det. Då och då medan vi väntade provade han att göra ett fint läggande framför mig. Vi avslutade med att gå in i klubbstugan en stund för att träna på det också. Gullunge!   

 

Nämnde jag att jag kom fram till att det var tjugofem år sedan jag var på Brukshundsklubben senast? Och att jag gick ett MH där med min första Labrador 1983?     


För första gången har jag beställt ett ”Kolla masken-paket”. Lassie är matt i pälsen och har hostat ett tag. Tror att hon kan ha mask och jag har även beställt en tilläggstjänst för att kolla en eventuell förekomst av lungmaskägg. Svindyrt alltihopa men jag gör det för att jag sedan ska kunna ta reda på vilket passande avmaskningsmedel även en liten Border Collie kan tåla. Om det bara hade gällt Labradorerna så hade jag helt enkelt köpt ett multiavmaskningsmedel och gett dem, det hade gått snabbare och även blivit billigare. Det tråkiga är att hundarna kommer att få i sig nya ägg hela tiden eftersom de äter bajs och gräs.


Berta har blivit halt igen, tror att det är samma klöv som i somras. Alltid finns det något att vara orolig för. Det är så himla dumt att det bruna bagglammet inte kan gå i den stora hagen tillsammans med Ivar och de andra. Han ockuperar hägnet och det gör att tackorna får det relativt trångt i sin lilla hage utanför fårhuset. Det blir ett skitigt och äckligt underlag där men jag vill inte stänga in tackorna, i så fall får de ju inte röra på sig. Jag har lagt ut annonser om bagglamm till salu men tyvärr har de svar jag hittills fått visat att antingen har de varit för nära släkt med spekulantens egna tackor eller så har det varit oseriösa köpare.   


Barnbarnet Amelia var här och vi passade på att gå en liten promenad utmed ån. Mysigt! Förresten så har Alan blivit bättre på att hålla tassarna på marken också.   

 

/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards