Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 10 september 2022

Höstaktiviteter

Av kullaholms - 10 september 2022 19:50


Vi tränar en liten stund nästan varje dag Alan och jag. Det är kul att upptäcka att vi blir bättre. Delningarna går smidigare, drivningarna och infållningarna också. A känner in vad han behöver göra, han har verkligen blivit en fin vallhund nu men vi behöver bli duktigare för att anmäla till tävling. Äntligen har jag bestämt mig för en vänstersignal och jag börjar kunna vissla den också. Högersignalen har jag inte hittat på ännu men det är dags eftersom Alan oftast gör rätt åt vänster.

  

Vi har varit på en ny tvådagarskurs, jättebra som vanligt. Den här gången gick vi bland annat en hel VP-bana och fick beröm även om jag valde att börja med ett kort hämt eftersom vi inte har kunnat träna det hemma. Nu är det verkligen hög tid att hitta nya får att träna på och jag behöver hjälp att hålla tackorna så att de står kvar när A kommer.

     

Alan får hjälpa till när vi sköter om de egna fåren, tex när de ska flyttas mellan hagar, klövar ska klippas, en enstaka tacka ska lastas in i hästtransporten och flyttas eller när tackorna ska behandlas för sår eller mot insekter. Han har blivit bättre på att hålla ett bra avstånd men vi tänker kanske inte alltid likadant när det gäller var A ska vara placerad. Jag säger inte att det alltid är jag som har rätt!

   

Vi utmanar oss själva nu genom att träna på att fösa fåren mot draget. Tackorna gillar att gallopera i full fart mot grinden men jag försöker gå före med A som farthållare en bit bort på sidan. Målet är att fåren ska skritta i jämn takt. Haha där har vi att göra!

  

Idag var det jaktmässa och vi passade på att miljöträna valpen. Copper och storebror Alan fick hänga med. C skötte sig världsvant men A gillade inte något vidare att åka traktorvagn, det har vi inte gjort förut. Valpen var jätterädd en stund i balvagnen men slappnade av så småningom när jag tog honom under armen och han fick stå på mittlådan där människorna satt. Lotus som är ”Talang”-vinnare och en nära släkting till A uppträdde med ett imponerande freestyleprogram. Han är jättefin och jätteduktig, jag förstår att det är roligt att showa tillsammans med en så härlig hund.

   

Sen åkte vi och vallade lite men slutade efter en kort stund eftersom jag hörde en drivande tax som närmade sig hagen. Jag visste ju inte var skytten var placerad, det fick räcka med jaktupplevelser för den här dagen så vi åkte hem igen. En händelserik och nyttig dag idag!

 

/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards