Alan, blivande vallhund

Alla inlägg under februari 2022

Av kullaholms - 22 februari 2022 16:15

  

Det händer saker hela tiden, mycket räcker inte med att fixa endast en gång utan man måste vara uthållig. Dessutom har jag varit sjuk. Planer verkar vara till för att omplaneras.

 

Alan och jag tränar på men inte varje dag tyvärr, ömsom är det ishalka och ömsom decimetervis med snö. Här på bilden är A nöjd efter att vi avbrutit skottningen en stund för lite övning i fårhagen. Att få ok runt bilen tog en timme. I morgon kommer det mera snö. Förhoppningsvis ska det i alla fall snart lösa sig med röjning av vägen in till tomten, fick ett sms ifrån posten att de inte kunde leverera paket på grund av snöhinder! 

 


Häromdagen var det dramatiskt i fårhagen minsann. Det kom in en hare i hägnet, antagligen brukar den ta samma sväng för den satte kurs emot grinden som jag dock nyss hade stängt. Haren bestämde sig för att den skulle igenom gallret men den fastnade halvvägs och det blev ett himla skramlande medan hårtussarna flög omkring. Alan befann sig ca femton meter därifrån men han tittade inte ens åt haren, han passade sina får. Jag vet ju att A gillar att jaga hare ibland och där hade det varit väldigt lätt att sätta tänderna i en -men nu blev det tydligt vilka som är min lilla Collies favoritdjur. Jag behövde aldrig säga någonting och lugnet stannade i hagen när harpalten till slut kom igenom den smala springan.

  

Här är uppställningen, tackorna tittar på haren som skuttade iväg när jag tog bilden, Alan tittar på fåren.

 


Det är typ omöjligt att röra sig utan att tackorna följer med, det är svårt att vara vallhund i min hage. Jättesvårt!


 

En himla fårröra..


Vi slutar när vi är på topp!

  


Renoveringen fortgår men några möbler har fått komma tillbaka in i rummen för att det förhoppningsvis snart ska kunna bli lite bättre ordning i huset. Har väntat på besked angående soffan som jag beställde i november. Svar har nu inkommit och det kommer att ta ytterligare två månader innan soffan anländer. I bästa fall. Men vem har bråttom?

   

     

Till slut efter helikopterfilmningar och Gud vet vad kom i alla fall kraftbolaget och reparerade elstolparna och linan hänger i luften igen. Men de glömde att sätta fast luckan som blåste av ifrån proppskåpet. Det får bli en ny felanmälan.



Om ett par veckor åker vi förhoppningsvis och tar en lektion igen, lilla A och jag.

  


/Marie


Ovido - Quiz & Flashcards