Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2023

Kurser i Skåne

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16


Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!

   

Alan fick göra lite av varje med fokus på att flankerna skulle vara fina. På kurser är fåren alltid så samarbetsvilliga, gräset är kort och det finns sällan något att gömma sig bakom. Då är allt mycket lättare än hemma. A börjar bli helt ok för att starta i alla fall. Tävlandet är också en trappa av erfarenheter, att bli duktig på att tävla kräver träning. Hoppas att det finns någon IK1 som passar när det gäller tid och avstånd i höst!

  


Här står Alan bakom frysen och vädrar in fåren som har fri ingång på andra sidan väggen. Det går att hålla koll på Berta och Stinta även om man inte ser dem!

   

Våra andra får är på bete, jag är livrädd varje gång jag kommer till hagen att någon varg ska ha haft ihjäl dem. Vi tränar på och när jag får en ny idé om vad vi ska göra gör tackorna motstånd och springer åt fel håll hela tiden. Men vi är bättre än förra sommaren, det kan jag i alla fall se.

  


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Av kullaholms - 23 februari 2023 14:21

  Nu har vi varit och fått oss några nya grundläggande läxor igen. De är så kul att lära sig om vallning så jag ler inombords i flera timmar både på vägen dit och på vägen hem efter kursen.    Alan gör som han brukar när vi övar. Det är bra för...

Ovido - Quiz & Flashcards