Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2023

Kurs inför Ik1 och kanske VP!

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33



Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.


Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli snabbare i min kommunikation med A. Det har dock krävts en större säkerhet hos mig för att jag ska kunna bli det men nu kanske vi har kommit framåt lite till?

 

Vi fick öva på att öppna upp så att Alan tar mina signaler på längre håll. En stor del ligger i att jag och A behöver bli snabbare i närarbetet tex vid delningar. Det kan jag fortsätta träna hemma på tomten trots att ytan är väldigt begränsad. Vi behöver reagera fortare och inte vara så nöjda med att bara titta på fåren!

  

UppfödarSusan med Alans kullsyster deltog också på träningen. Det var kul att se hur fint Axa har utvecklats sedan jag träffade dem senast! Roligt att vi kunde vara med på samma kurs!

  

Alan gjorde en bra insats vid fårflytten tillbaka hem ifrån betet. Varken den stora svarta Värmlandstackan eller hennes panikbenägna dotter gjorde ett enda utbrytningsförsök den här gången när fåren skulle in i hästtransporten. En av Gotlandstackorna med dålig attityd försökte dock rymma förbi, men då var nog A lite väl nära så trycket blev för stort.


Jag fick en Labradoräggkopp i present direkt ifrån England. Den var så lik Guy, så jag var ju bara tvungen att ha en Alanäggkopp också!

 

Har anmält till en IK1 och funderar på att anmäla till även ett VP i höst. Nackdelen är att det är långt att åka till båda. Det kan ju ändå bli rätt kul kan jag tänka mig.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Av kullaholms - 23 februari 2023 14:21

  Nu har vi varit och fått oss några nya grundläggande läxor igen. De är så kul att lära sig om vallning så jag ler inombords i flera timmar både på vägen dit och på vägen hem efter kursen.    Alan gör som han brukar när vi övar. Det är bra för...

Ovido - Quiz & Flashcards