Alan, blivande vallhund

Alla inlägg under juli 2022

Av kullaholms - 25 juli 2022 14:30

Det var länge sedan jag skrev något i Alans träningsblogg, man får hela tiden prioritera vad som ska göras. Jobb, valpbestyr, hus och hundar tar sin tid.


Alan är en fin storebror till Guy, A fick följa med till tolvveckorsvaccinationen.

 


Under våren har vi tränat här hemma, efter mera staketfix flyttades sex tackor till sommarbetet. Hagen är kuperad med berg och träd.

 


Till slut kom i alla fall dagen när vi skulle åka på en tvådagarskurs igen. Det är så lärorikt, både att göra olika moment själv och också att titta på andra ekipage. Jag försökte som vanligt skriva ner vad vi tränat på så att jag ska komma ihåg och kunna fortsätta hemma:

  

Fålla. Stoppa fåren själv och en bit innan fållan och lägg hunden i draget mot fållan och ta hänsyn till annat drag också. Gå fram och öppna grinden innan hunden skickas runt. Samma vid rännan. Hunden får gå i rännan om fåren inte går direkt igenom. Annars är det bättre att hunden springer runt för att styra åt rätt håll när fåren kommer ut. Kom ihåg att stänga grinden när jag går ifrån fållan, annars diskad! Lägg helst hunden utanför medan jag stänger.




Vid fösning mot första grinden/svängen går jag efter men kan gena när A har passerat till den nya linjen om jag inte påverkar fåren? Osäker på det, behöver kolla upp! I Ik1 ska man fortsätta att fösa runt andra grinden också. Vid vallprov ska man (kolla om jag kommit ihåg rätt!) vid den andra grinden/svängen gena jag så att jag kommer före tackorna för att sedan kunna öppna fållan se ovan. Den änden på passergrinden som är vänd mot nästa grindpassage står placerad så att änden pekar mitt i grindhålet som fåren ska gå igenom. När jag går banan ska jag ta ut ett riktmärke dit jag själv ska gå så att jag verkligen går på linjen när A ska driva fåren efter mig genom grindöppningen. Ifall fåren går vid sidan av den linjen förloras onödiga poäng. Där blev det vingligt när vi provade, mycket beroende på att jag glömde att jag skulle gå före genom grindhålet. När A kommer med fåren ska jag skynda mig igenom så att fåren vill springa efter mig.


Viktigt! Gå och stå endast på linjen mellan hörnet av grinden och mitten mellan grindarna som fåren ska mellan. Annars onödiga poängavdrag. Haha nu börjar vi snacka poäng! Jaja, i min fantasi i alla fall.

  


Vid kaos lägg hunden och fundera ut en strategi.


Kom ihåg att träna övergången mellan att gå efter och att gå före! Just att gå före mina får misslyckas alltid när vi övar. Konstigt att jag inte har fått kläm på hur jag ska hejda mina tackor!?


 


Tips: Ett får som står med huvudet upp. Flanka ut åt det hållet fåret tittar åt. När tackan tittar på hunden låt den gå rakt på. Det är tackan som tittar upp som hittar flyktvägarna.


Vid hämtskick gå rakt emot fåren fram till startpinnen. Hunden kan gå på vänster sida men ska vara på höger sida när den skickas åt höger. A får vara två meter från pinnen, jag måste stå vid pinnen. Om hunden skär in lägg hunden och säg tex höger igen.


För att träna att hunden inte ska gå bakåt när den skickas ut till att hämta kan man träna med utställda grindar tills det sitter i ryggmärgen hur hunden ska starta. Om hunden springer för rakt mot fåren stanna hunden och gå själv rakt mot fåren. Skicka igen, kalla aldrig tillbaka.


Grindar för att hunden inte ska börja bakåt.

 

Riktningsövningar tränar många saker. Dela fårgruppen och ställ de mindre grupperna på olika platser. Vänd mig emot en av de små grupperna och gå tillsammans med hunden mot den. Vänd mig om, hunden ska vända åt mitt håll. Gör samma med en annan grupp. Hunden ska lita på att det finns får dit jag vänder mig. När jag tränar riktningsövningar träna även inkallning, som belöning gå mot ny grupp. Var noga med flankerna!


Vid ett tillfälle när vi övade  i hemma i den första beteshagen voltade A handlöst när han sprang runt och skulle stoppa tackorna. A flög uppochner och jag såg alla fyra tassarna i luften. Tyvärr vred A antagligen till sitt dåliga knä i vurpan. Vi pausade träningen ett tag eftersom A efteråt visade en tydlig hälta.


Sedan blev det nytt staketfix, fåren har flyttats till ett annat bete. Hagen är tyvärr mindre än den förra med jättehögt gräs men vi har fått lov att träna på den slagna vallen bredvid! Det blev verkligen jättebra, vi kan göra längre hämt och gräset är kort utan en massa buskar och träd så det finns ingenstans där Alan kan gömma sig och smyga. Vi passar på att träna flytet när A driver fåren, det går bättre och bättre.


 


Igår fick A hjälpa till när vi skulle klippa klövarna på Stinta och Ulla-Gulla, det två Värmlänningarna som inte sliter sina klövar så bra. A gjorde ett bra jobb med att få in tackorna i fållan och fick dem också att trycka sig mot varandra så att alla stod stilla under behandlingen. Till min glädje såg jag att Alan vid ett tillfälle när han behövde springa runt bakom grindarna valde att vika ut längre ifrån fåren för att inte skrämma ut de tackor som redan var inne i fållan. Kul att han kom på det själv!

 

Jag har anmält till ytterligare en kurs i augusti. Tänker att vi väl ska lära oss så pass att vi kan anmäla till tävling snart.


/Marie



Ovido - Quiz & Flashcards