Alan, blivande vallhund

Alla inlägg den 24 juli 2021

Av kullaholms - 24 juli 2021 19:40


I min mammas fotoalbum finns bilder på Border Collies ifrån slutet av 40-talet och början av 50-talet. Det är länge sedan men hundarna är av samma typ som BC av idag. En eloge till Vallhundsklubben för detta att man inte har tillåtit rasaveln att förändras efter alla rådande olika intresseinriktningar!

  

Här är ett foto från 1949 på mamma Gunilla och Tibby.

 

Jag tycker att tiken Tibby är lik Alans mamma Bella och att hanen Casik ser ut som en äldre Alan!


 


Delningsträningen pågår och vi får tackorna att dela sig men det är svårt att få till det. Ibland springer Alan iväg och gör jättebågar så att jag inte har en aning om var han är i det höga gräset. Han har blivit bättre på att komma mot mig i en lucka men ofta går fåren iväg och ihop bakom oss. Jag har tittat på filmer från träningar och prov och försöker att få till något liknande. Det kommer att bli mycket lättare när fåren kommer hem igen, då blir det inte så stora ytor för dem att röra sig på. Alans får är förresten fortfarande bättre än mina.


Linslusen Alan   


 


Vi har fått den nya ytterdörren på plats! Nu fattas bara dörrfodret och lite mera fix runt om.


 


/Marie

Ovido - Quiz & Flashcards