Alan, blivande vallhund

Alla inlägg den 3 mars 2021

Av kullaholms - 3 mars 2021 21:30

Här är en bild ifrån kursen vi var på förra helgen. Alan har delat gruppen och håller de avdelade tacklammen stilla.   


 

Mina bagglamm skjutsades till slakt för en dryg vecka sedan. Allt gick enligt plan men det är alltid sorgligt när det är dags. Det föddes sex bagglamm förra våren och alla baggarna utom en har varit snälla och keliga djur. De har haft en lyxtillvaro med stor kuperad hage med lite skog och en bod att gå in i, jättefint hö och brorsor att stångas med när andan har fallit på. Nu finns det superfint lammkött i den nya frysen som jag fick beställa eftersom den gamla stora olyckligtvis stannade i somras. Eget kött och fina skinn ger ytterligare en dimension till att ha får här hemma. Skinnen ska ligga saltade i två veckor innan de skickas till beredning.


   

Tackorna har flyttat tillbaka till den stora tomthagen och fårhuset i den lilla hagen ska mockas ur. En dag när det var lite vår i luften och solen sken hade tanterna race i hagen och kutade fram och tillbaka, de yngre med ystra krumsprång. Ullagulla är lite halt, jag måste kolla i hennes klöv, den kanske behöver verkas lite undertill.


 

Det är en del kontorsjobb med fåren, det kanske man inte tror eftersom det för det mesta endast rör sig om ca tio individer. Man måste ha ett SE-nummer hos Jordbruksverket för att få ha lantbruksdjur och om man flyttar får någonstans så ska det rapporteras. Dessutom har jag får av en nyligen utrotningshotad allmogeras, alla är registrerade i Föreningen Allmogefår. För att kunna ha en bra ordning på inköp, lamningar, försäljningar och slaktade djur är vi med i Elitlamm där man för in allt sådant. Om man säljer lamm ska de ha med sig ett härstamningsbevis som går att skriva ut i Elitlamm osv. Som ägare av lantbruksdjur måste man dessutom föra en pappersjournal på alla händelser. Man ska egentligen inte undra vart tiden tar vägen! Inte vart pengarna försvinner heller!!


Kolla, det är ljust! Klockan är tio över fyra!

 

 

Om ett par veckor fyller Alan ett år. Nu är det planering inför sommaren som gäller, jag vill passa på att åka på vallningskurser när jag är ledig. Spaning efter en liten grupp Gotlandsfår pågår också, vi behöver ha dem på hemmaplan för att kunna träna oftare än vi kan nu. Jag ska försöka att inte nörda in mig för mycket i den rasen också.

  

Ibland får vi till lite fotträning!


 


/Marie

Ovido - Quiz & Flashcards