Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 5 december 2021

Svinkallt överallt

Av kullaholms - 5 december 2021 09:58


Fåren är hemma igen. Vi gjorde en bra plan, tog elever och personal till hjälp och fixade får och staket på en dag. Så fint att allt fungerade, vi fick hem alla elnät också! Alan gjorde ett bra jobb, det var första gången han var med och lastade in fåren i hästtransporten. A förhindrade ett rymningsförsök av den stora svarta värmlandstackan, han agerade som den värsta stoppern och gjorde blixtsnabba vändningar precis framför tackan. Nu heter han alltså Blixten också!

  

Alltihop kom med på film, men som vanligt kan jag inte få in filmer här på bloggen.

 

 

Nu är det minst tio minusgrader ute. Kyla gör mig egentligen nästan handlingsförlamad men nu är det många bollar i luften. Det som är mest bråttom är att måla tak, väggar och lister i vardagsrummet, inte något Quick fix eftersom allt ska ske med shellack och linoljefärg. Om det vore varmt kanske färgen skulle torka lite snabbare men här är det tio eller elva plus i sovrummet. Lite varmare är det där det målas.


Först taktvätt och sedan lite tejp på alla smidda spikhuvuden, 244 st + 8 bultar, om ni undrar.

 

   

Jagandet efter flera färgburkar blandas med barnkalas tillsammans med fårskötsel och mycket annat plus jobbet förstås. Vi har också varit på kurs Alan och jag. En för oss ny men mycket erfaren instruktör som kom med bra tips på sådant som jag har känt att vi står inför nu. Alans coach (alltså jag :)) har noga valt instruktörer efter vad som känns uppnåeligt med tanke på var vi för tillfället står i förståelse och mognadsstatus. Vi har kunnat träna en gång här hemma efter kursen och jag tror att vi kommer vidare.

  

Eftersom mina får har så olika sätt behöver vi dela på dem och endast träna med Värmlandsfåren nu ett tag. Gotlänningarna är för tama och vill bara gå och klättra på mig eller muppa sig mot A. Jag provade med att ha endast två gotlänningar i gruppen (men inte tacklammet och en annan som stannar och stör det vi tränar på) men det räckte inte, vi behöver stänga in alla de grålockiga.

        

Vi jobbar på kommunikationen. Ett språk behövs för att få A att röra sig snabbt, sakta, närmare eller längre ifrån fåren, göra en låång flank eller en kort osv. Det ska fungera både när tackorna befinner sig där det är öppet eller nära ett staket.


Jag behöver ibland pusha och ibland säga till att A ska gå i ett långsammare tempo. Hittills har jag oftast placerat mig själv så att mitt kroppsspråk har hjälpt A att göra rätt men nu försöker jag stå kvar på ett ställe och få A att flytta fåren utan att jag hänger med. Alan har fått träna på att springa tre kvarts varv runt gruppen alltså springa förbi balanspunkten och inte stanna förrän jag säger till. Ibland får han springa bara ett kvarts varv och stanna före balanspunkten. Ifrån de lägena ska han driva fåren en bit rakt framför sig, lätt att det blir vingligt då.


A löser det oftast så att när han blir tillsagd att springa åt ett håll som känns onaturligt för honom och han ändå ger sig och vänder åt rätt håll tar han ut svängen jättelångt för säkerhets skull. Gulle! Men då måste jag försöka få honom att flankera närmare.


En annan sak som jag hoppas landade för mig själv på kursen är hur målbilden ser ut när Alan driver fåren framför sig. Han ska inte ramla in nära fåren, ramla in i eyet. Han ska trycka på fåren med energiska fjädrande steg som gör att fåren går undan, inte vänder sig och hotar. Som det ser ut på Julies skotska filmer.

  

Tror att detta är en skillnad och nyckelpunkt som jag sett men inte riktigt förstått förut faktiskt. Därför behöver vi nu Värmlandsfåren som går undan för Alan, så att han också får möjlighet att förstå den här tekniken.

Då kommer svårigheterna när tackorna väljer att springa åt olika håll..


Hepp!

   

/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards