Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 21 juni 2021

Nu har vi kört igång fokus delning

Av kullaholms - 21 juni 2021 21:19

Spännande det här hur inlärning fungerar. Tänker på min egen i det här fallet. Redan innan lille A var stor nog att bli hämtad från sin mamma och sina syskon beställde jag en jättebra bok med tillhörande DVD, The Natural Way av Julie Hill. Titeln avgjorde inköpet eftersom det är så jag vill träna mina hundar. Inga konstlade omvägar utan rent naturligt samarbete i ett sammanhang som hunden är avlad för och förstår. Samma tankesätt har jag också hittat hos de instruktörer jag fastnat för.

 

Jag har tittat på avsnitten många gånger, de är uppdelade efter de olika arbetsmomenten. Extra noga har jag studerat de moment som Alan och jag tränar för stunden. Nu när vi blev påminda om att träna delningar tog jag fram DVD:n igen, mitt problem är ju att mina får springer iväg så de blir helt omöjliga att göra två grupper av utan att ta in dem i fållan. Vad säger då Julie? Att det är extremt viktigt att fåren är nära dig själv när du ska dela. Jo, det var just det. Julie har dessutom en tränad hund som hjälper till att hålla fåren på plats när hon tränar den unga hunden. Men sen kommer en viktig synpunkt. Jag behöver förbereda hunden för uppgiften! Så klart. Om det uppstår svårigheter behöver man hitta orsaken i grunden.

  

Julie påpekar att jag måste förstå vikten av att klara att kontrollera hundens rovdjursenergi. Annars gör bytesdjurens flyktinstinkt att fåren flyr. Vi behöver träna mera på att A balanserar och håller djuren mot mig utan att stressa dem. Nu ska vi utveckla våra kroppspråk och vår förståelse för fårens reaktioner. Delningen testar de här färdigheterna.

  


Under en längre period har vi tränat att flytta och flankera och djuren har mest rört sig runt i hagen i alla gångarter. Nu behöver vi repetera hur A får tackorna att stå stilla innan jag ska tro att de går att dela. Naturligtvis, det är ju uppenbart och vi har tränat det under våra lektioner för länge sedan men något självupplevt ska visst till för att jag ska förstå den specifika nyttan av saker vi gör. Vet att jag har skrivit om det tidigare, i retrieverträningen ser jag vilka delar hunden behöver för att nå målet, i vallningen är det lite suddigt.

 

Japp, nu ska vi träna delning. Vi gjorde ett bättre planerat pass idag efter att ha sett och förstått Julies film. Först skapar vi förutsättningarna. Tackorna ska få förtroende för Alan. När värmlänningarna lyckas med det är vi en bit på väg.

   

/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards