Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 17 juni 2021

Bättre!

Av kullaholms - 17 juni 2021 10:46


Ojoj vilka fina svängar Alan gör då och då och allt oftare! Han har börjat springa rakt åt sidan från mig ända till staketet kanske femtio meter ifrån och följa det en bit för att sedan vika in mot fåren som står en bit bort. Här kan det vara svårt för mig att avgöra om han går in för tidigt eller inte, det beror ju på var draget för fåren finns någonstans. Jag skickar än så länge iväg A åt det håll jag antar att draget finns och vi står så pass nära flocken så att jag tror att A inte byter håll framför fåren utan håller ut i samma varv som han börjar springa. Så klart fortsätter vi träna att A ska hålla avstånd när jag står nära tackorna och A rör sig på bågar runt omkring. När han kan det kanske vi kan skicka ut oberoende av drag, men då måste det också finnas plats för att hålla ut så mycket som krävs för att inte ofrivilligt sätta igång gruppen. Han är i alla fall snabb min lilla Collie.

  

21.06.14 Jag skriver datumet för det känns verkligen som ett genombrott. Bästa träningen hittills!

Dagen hade varit lång, redan kl sju på morgonen ringde jag och fick tag i en rörmokare. Det hade luktat avlopp i huset i flera dagar och jag behövde experthjälp. Efter att ha tagit emot rörmokaren stressade jag till jobbet och dagen där blev intensiv med möten och annat som låg efter. Väl hemkommen igen hade jag naturligtvis flera projekt av vilka jag checkade av några men sedan gick luften ur och jag satte mig och studerade filmer ifrån IK1 som vi ska åka och titta på i slutet på veckan. Fåren måste alltid tittas till så lite senare packade jag in hundarna i bilen, jag tänkte bara svänga förbi och kolla att tackorna mådde bra.

  

När vi kom fram till fårhagen tyckte jag synd om Alan som är så välvillig och verkligen älskar att valla. Alltså tog jag ut honom, tänkte att vi kunde göra basövningen i lina där vi tränar visselsignaler för stopp och framåt, det borde jag ju ändå klara. Vi gjorde det och då kom inspirationen!

  

Linan åkte av och vi vallade in tackorna i fållan. A sprang inte runt bakom och skrämde ut dem som han brukar utan höll sig på ingångssidan med bra avstånd. Jag tog ut de tre korsningsfåren och utan några större besvär vallade vi dem till den bortre delen av hagen. Den övningen har vi gjort endast en gång tidigare och då hade vi svårt att få loss korsningarna från de andra tackorna som stod kvar i fållan, men nu gick det bättre. Gotlandskorsningarna fick stå vid staketet en stund, en av dem stampade och bråkade lite så A fick träna på att stå stilla och hålla trycket tills hon gav sig.

 

Vi vände om mot fållan igen och släppte ut de fyra värmlänningarna. A klarade att fösa dem en bit åt motsatta sidan av hagen! Han fick hålla även den gruppen en stund och när jag sedan sa vänster och vände mig mot gotlänningarna som stod långt bort bakom fållan tog A ut en jättebåge för att hämta tillbaka dem. Det var supersnyggt att se.

  

När A kom fram till fåren syntes han inte i gräset men eftersom tackorna stod stilla visslade jag framåt några gånger tills korsningarna började röra sig och jag kunde skymta Alans huvud så jag förstod var han var. Såå bra gjort av honom! Jag stod kvar ganska nära värmlandstackorna och Alan drev själv de grå till värmlänningarna, det var ungefär åttio meter mellan grupperna. Ojoj så stolt jag blev över min lilla guldhund. Vi gick till bilen och kelade lite, jag fattade nästan inte vad som hänt. Wow vilken talang han är min lille Alan!

  

Phu efter det här blir det enkla grundövningar igen några gånger. Man borde förresten glädjas lite oftare även över självklara saker, som t.ex att huset nästan aldrig luktar avlopp.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards