Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 21 december 2020

Vår första privatlektion i vallning

Av kullaholms - 21 december 2020 21:41


Alan och jag har varit i Huskvarna och fått en vallningslektion! Instruktören gillade Alan och det gick väl så bra som det kunde gå i nuläget faktiskt. Lammen ställde upp som bästa träningskompisarna, vi tränade i korta pass och gick ut ur tjugofemman i pauserna. Då idisslade fåren, allt gick väldigt lugnt och tyst tillväga. Det gillar ju jag! Vi övar fortfarande i en liten hage och Alan har en lång lina i halsbandet som man kan trampa på om det inte blir rätt. Övningarna har vi fått i läxa, nu vet vi vad vi ska göra när vi tränar hos Agneta nästa gång.


När bilden nedan togs var vi hos Agneta, det var en annan hund som vallade.

 


Det jag har känt ibland är att jag blir otydlig eftersom jag inte riktigt vet exakt hur jag ska göra i situationerna som uppkommer. Utan erfarenhet är det svårare att se orsak och verkan kopplat till ett mål. Idag kom vi ytterligare lite framåt och innehållet blev tydligare för oss båda.
 

Till att börja med gjorde vi grundövningen att gå rakt emot fåren på samma sätt som vi har gjort tidigare. Det jag har undrat lite över är -vad är egentligen rakt emot fåren? De kan ju gå rakt en liten bit, sedan svänger gruppen för att staketet står i vägen och vad är då rakt emot? Jag fick stanna Alan, gå åt sidan och kalla A emot mig för att fortsätta rakt framåt i den nya riktningen. Detta har vi blivit visade förut och tränat några gånger, så det gick bra. Jag ska stanna A precis när fåren har börjat svänga (viktigt med tajming där) och inte låta honom gå runt och upp bakom igen självmant. Först stanna och sedan kalla in en bit och direkt gå rakt framåt i den nya riktningen. Förut har det inte varit så tydligt i mitt huvud att jag ska dela upp momenten och inte låta Alan koppla ihop dem. Det är en naturlig och bra sak att han rundar, men vi ska befästa en sak i taget.

    

Den andra grundläggande övningen var att träna på att Alan ska gå längre ifrån fåren när han rör sig en liten bit runt gruppen. Jag har faktiskt känt att det är dags att visa A att han ska öka avståndet, det blir så klart annars en vana att befinna sig på en given distans om vi endast övar detta i en mindre fålla. När A blir mer erfaren kommer han att arbeta på ett håll anpassat efter fåren och uppgiften.


Instruktören visade och jag fick gå precis bakom henne, vi gick nära fåren och A rörde sig åt ena och andra hållet en bit ut. Sedan övade jag själv. Alan svarade jättefint på hjälperna! Idag var första gången vi tränade att hålla ut avståndet utan ett begränsande staket. A behöver också lära sig ett nytt kommando –Bort! Hm, har faktiskt tänkt på det tidigare, men det gäller att komma ihåg att göra det också. Vi övade Bort i badrummet för några månader sedan, sedan försvann det, antagligen någonstans mitt i apporteringsträningen!

      

Den tredje läxan är att jag ska lära A att lägga sig på kommando när jag lämnar honom på cirkeln en bit ifrån och själv går tillbaka till flocken. Ifall A inte lyder på Stanna när han rör sig runt fåren går jag emot Alan och hejdar honom. När jag sedan backar tillbaka till gruppen vill A följa efter men han ska hålla kvar avståndet så att vi kan fortsätta där vi var. Övningen blir tydligare för honom om han ligger ner då. Det kan vi faktiskt träna hemma till att börja med, jag kan lägga A utanför grinden och själv gå in till Värmlandsfåren. Vi har gjort detta enstaka gånger, men nu ska vi bli bättre!

  

Alan, min lilla stjärna! Jag längtar redan till nästa lektion. Hjärnan klurar på hur jag ska kunna få till det med egna träningsfår, helst nu med detsamma. Inte lätt på den i det här sammanhanget alltför begränsade tomten. Kostar pengar både i inköp och att ha gör fåren dessutom. Behöver helst en hög stolpe med en strålkastare också. Eller det verkar enklare att byta till ett nattjobb så jag kan vara hemma på dagarna när det är ljust?

  

Min plan var att köpa lamm i slutet av sommaren, men frågan är om vi kan vänta så länge? Det är nu det ska smidas!


 

God Jul!

/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards