Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 12 december 2020

Alan piggar upp

Av kullaholms - 12 december 2020 21:27


Är så glad att lilla Alan flyttade hit! Med hjälp av varandra piggar vi upp oss så ofta det går. I morse i halvmörkret kändes det tydligt att jag är ansvarig för att det händer något kul i Alans liv och att det verkligen var dags att ta tag i det igen efter en tråkig rastgårdsvecka. En fråga till Agneta visade att det passade bra att vi kom för lite vallningsträning. Perfekt!

  

För varje gång vi provar går det bättre och det är så roligt! I början var jag glad bara åt att Alan visade intresse och koncentrerade sig på fåren och ville få dem att flytta sig. Nu är önskemålen lite högre ställda och vi har börjat träna att A ska ta ut svängen när han ska runda gruppen. Efter en stund släpper jag tremeterslinan och Alan kan röra sig lös och ändå vara bra i hand i fållan och även hyfsat hörsam i en mindre hage. Det har också blivit dax att besluta vilka kommandon jag ska ge när han ska åt ena eller andra hållet. Länge har jag funderat på om jag ska använda de engelska kommandona men eftersom det tydligen har varit så svårt att bestämma sig för det så slog jag i stället idag fast att det får bli på ren svenska, Höger och Vänster. Har förstått att det finns nackdelar med det, hundarna kan ha svårt att uppfatta vad man säger, men på längre håll använder man visselpipan så jag hoppas att det ska gå bra ändå. En sak mindre för mig att tänka på, det kan säkert vara svårt nog på ett invant språk att säga rätt ord för åt vilket håll jag vill att Alan ska springa. Så kul! Frågar ni mig så är Alan en klar talang!

  

Till viss del kan A pigga upp mig även när jag befinner mig på jobbet trots att han inte kan följa med dit. När jag tog bilden nedan hade jag en mindre elevgrupp i ämnet Svenska och bestämde mig för att göra det lite hemtrevligt i klassrummet. Jag fixade en uppgift där eleverna skulle leta stavfel i en musiktext av Kent. Under tiden som de läste spelade jag låten som jag gillar. Innan jag visade den rättstavade texten på skärmen fick Alan och Irma hjälpa till att komplettera hemtrevnadskänslan. Man har inte roligare än man gör sig brukar jag ju tänka!

 

Vi har en gång kvar på samträningen på Brukshundsklubben före jul, sen kommer drygt två veckors ledighet för mig och då ska vi se till att träna vallning ett par gånger. Jag har anmält oss till en grundkurshelg i vallning i januari, det ser vi fram emot. Sedan börjar lydnadskursen i Helénes hundsporthall, spännande det också.

  

M ❤ A = Sant

   

Apropå får och lampor, hoppas att ni kan se filmen med hjälp av länken som Anna skickade. Jag ryser -så skickliga de är!!!!

https://www.facebook.com/bill.keir1/videos/10200364102043902/


/Marie




 
 
Ingen bild

Emma

16 december 2020 21:55

Så duktig Allan är🤍🥰

kullaholms

19 december 2020 20:15

Tack Emma! Vi lär oss allteftersom :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards