Alan, blivande vallhund

Alla inlägg den 14 februari 2021

Av kullaholms - 14 februari 2021 20:00


Det var ingen lydnadskurs i tisdags, det hade jag inte uppfattat så jag åkte till hundhallen. Efter ett tag insåg jag att ingen mer skulle dyka upp och då åkte vi hem igen. Det gjorde egentligen inte så mycket eftersom min energi var i bottenläge. Ny chans att få till lite hemmaträning innan nästa gång alltså.

  

Igår var vi hos Agneta och vallade och min känsla var mycket bättre än förra gången för tre veckor sedan. Då tyckte jag att jag var som ett tråkigt ankare för Alan, men den här gången var jag mera med på noterna och tyckte att jag fick lite fart under fötterna och kunde samspela mera. Så kul! Vi var i en hage som är ca 30x60m. Efter att ha tränat nittiogradersvändningar åt båda hållen föste vi tackorna och Alan fick även runda dem och driva dem mot mig. Han är så duktig, det var jättekul att se hur han blir allt säkrare på hur han ska vända.

  

En sak som inte gick eftersom det blev helt fel i Alans huvud var när jag hamnade mellan A och tackorna och försökte få honom att gå rakt emot gruppen (och mig). Han svarade inte på smackningen och efteråt förstod jag att jag naturligtvis står i vägen om jag befinner mig där, Alan ska ju gå emot fåren och inte mot mig. Japp jag bad om en omöjlig rörelse eftersom fåren hade sprungit förbi mig. Så där kan det bli när man är nybörjare, jag flyttade på mig och började om vilket jag skulle ha gjort direkt. Man lär sig. Inte lätt att vara hund här!

  

Jag provade att Alan skulle springa ut som på ett kortare hämt men det blev för långt avstånd till gruppen så han vände som ett S och bytte håll framför fåren. För svårt! Vi gick närmare och jag sprang med mellan A och gruppen en liten bit, då gick det bättre. När vi hade tränat med korsningsfåren en stund ville Agneta byta och träna med Gestrikefåren istället. De är springigare och tuffare mot hundarna så då får man ha ett annat tempo själv för att de ska få respekt. Alan och jag motade dem tillsammans, det gick riktigt bra det också. Roligt!

  

När vi lite senare kom till fikapunkten ville jag att A skulle ligga en bit ifrån bordet tillsamman med Labradorerna som också var med. C och L klarade det bra men Alan får verkligen bakläxa på den övningen. Som tur är kan vi skylla på att vi nästan aldrig har tränat på det förut.

  

Idag värmde solen!


   

/Marie

Ovido - Quiz & Flashcards