Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 15 november 2021

Mörkt

Av kullaholms - 15 november 2021 19:35


Usch så himla besvärligt och tråkigt det är med mörkret. Möjligheterna till vallningsträning har krupit ner under 30% eftersom jag är hemma dagtid endast på helgerna.

  

Vi har tränat ”Gå Bort!” då och då i flera veckor men Alan har förstått fel och vill helst bara öka farten och springa runt runt fåren. För att undvika detta har vi ställt tackorna i ett hörn av hagen, då kommer jag åt Alan bättre och det har blivit rätt ibland. Efter några övningstillfällen har jag dock fortfarande känt att A egentligen inte fattar vad han ska göra.

  

Nu har jag lagt till att jag slår mig mot benet med en tom Pet-flaska när jag säger Gå Bort. Då vänder A ut bakåt! Än så länge står jag kvar mellan A och tackorna men den nya taktiken verkar fungera så bra att jag tror att jag så småningom ska kunna stå lite vid sidan av linjen mellan A och fårgruppen för att längre fram kunna stå en bit bort och även bakom. Alan behöver förstå att det alltid är fåren han ska gå längre ifrån var han än befinner sig, inte från mig. Det går nog. Vi får inte göra det för många gånger i sträck bara, då blir A lite osäker trots att vi blandar med övningar där han driver fåren framåt.

 

Det finns en viss möjlighet att A kan följa med mig till mitt jobb ibland och vara med i ett klassrum i en paviljong utanför själva skolbyggnaden där man kan ha med sig djur. Tyvärr har jag endast två lektioner en dag i veckan där så det blir mycket tid i bilen eller i en kall rastgård resten av dagen i så fall. Hundarna har det på det sättet bättre hemma där de kan gå in i det uppvärmda hundhuset men när Alan följer med får han möjlighet att t.ex träna på att inte revirmarkera inomhus!

  

Förra gången A var med hade jag den första stunden i rummet Alan i koppel hos mig tills han hade vant sig vid den nya situationen och lugnat sig. Sedan ville jag ge honom möjligheten eftersom A behöver lära sig att det inte är tillåtet heller på bortaplan att pinka inne. Det krävs inga stora åthävor för att rätta till en Collie så jag passade på honom på avstånd och överraskade med en muntlig tillsägelse just mellan nosandet och benlyftet -det var nära att stolarna under bänkarna flög åt alla håll när han for därifrån! Den negativa upplevelsen av tilltaget förstärktes kan man säga och det var bara bra. Hm… Jag får nog se till att ta med honom snart igen.


För det mesta tar A i alla fall rätt beslut. Han är hur mysig som helst och hälsar gärna på alla. I lördags kom yngsta barnbarnet som nyss fyllt ett år och hälsade på och Alan gjorde sitt finaste och ville gärna kramas med honom också.

 

Jag har anmält oss till kurs på ett nytt ställe, närmaste nya fårhagen hittills. En entimmeskurs, det ska bli jättekul!


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards