Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 7 november 2021

Veckornas innehåll varierar

Av kullaholms - 7 november 2021 16:33


Den förra bloggen var tvungen att få ett slut men jag kom efter publiceringen på ytterligare en viktig sak som sas på clinicen som gäller avel.


- En riktigt bra hund går att använda i alla jobb varsomhelst och den blir även en vinnande tävlingshund om man vill det. Man ska alltså inte tro att den kan vara bäst på enbart det ena eller det andra.

Precis vad jag alltid har sagt.

  

Förra veckan fick eleverna komma hit hem en dag. De gick en promenad med hundarna i koppel, jag gav Alan till en kille som är väldigt bra med djur. Det funkade jättebra. Sedan lagade vi staketet i den lilla hagen nere vid pumphuset. Det är endast eltrådar där men hittills har de tre tackorna hållit sig kvar innanför. Den hagen får man passa på att använda när man inte har bagglamm, de brukar älska att trycka sig igenom staket. Grinden står öppen så att fåren förhoppningsvis väljer att gå tillbaka in i den större hagen om de vill gå därifrån i stället för att smita ut till grannens kalhygge.

  

Några dagar senare skulle jag ta kort på den lilla hagen. Hundarna var med och Alan som inte visste att elen nu var på hoppade emellan trådarna som han brukade. Han skrek till när han fick stötar och satte sig inne i hagen och funderade över vad som hände. Jag tog några bilder och tänkte just öppna och släppa ut hunden när han bestämde sig för att ta en eventuell smäll av staketet igen och hoppade tillbaka genom grinden. Stabil hund! A valde dock att sitta som tredje hund ifrån staketet när jag fotade hundarna.

  

 

Det har öppnat en ny liten mysig affär i Linköping som heter Djurboden. Där kan man handla allt möjligt till hundar och katter t.ex jättefina halsband och sängar mm samt foder. Harley med matte och husse tog med Alan och mig dit, vi fikade och handlade. Trevlig förmiddag verkligen! Hundarna uppförde sig bra så klart.


   


Expediten var nog inte riktigt säker på att han ville sälja ätbara saker, men han var i alla fall jättesnäll som tur var. Alan är tuff!

  


 

Vi har fått till ett bättre flyt i träningen nu Alan och jag. Vi rör oss snabbare, jag ger kommandona i tätare följd och lägger mer tryck i dem när det behövs. De värmländska skogsfåren skyndar sig och gotlandskorsningarna vill helst vända och stanna upp alla flockrörelser. Jag känner faktiskt att vi har kommit så långt att vi gillar värmlänningarna bättre när vi övar så här under relativt kontrollerade former, det gäller bara att se till att värmlandstackorna inte känner sig trängda någonstans så att de får panik.

  

Bort har Alan fortfarande inte förstått, det måste vi fortsätta jobba med. Höger och Vänster sitter bra så jag behöver nu bestämma mig för vilka visselsignaler jag ska ha för de orden. Bara att börja vissla i bilen på vägen till och ifrån jobbet igen, det är nästan endast då jag inte har någon hund i närheten.


Värmlänningarna ser alltid till att vara längst ifrån Alan.

 


När Alan var liten valp tittade jag ofta på en serie som heter "Away with dogs" som visar en stor vallningstävling i Storbritannien. Det finns även filmer med långa intervjuer av deltagarna. Så himla kul att titta igen nu efter ett år när jag har lyssnat på erfarna instruktörer och också tränat lite själv. 

 

Idag har det varit valpträff här. Alan var bättre än Copper på att visa de första stegen i apporteringsträningen, mitt bland sjumånadersvalparna!
Nu ska jag ta tag i takmålningen igen. Det var visst två år sedan sist. Jösses vad tiden går.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards