Alan, blivande vallhund

Alla inlägg den 27 juli 2020

Av kullaholms - 27 juli 2020 12:10


Jag älskar blommor, åker ibland till någon blomsterhandel bara för att hämta energi och har väldigt svårt att åka därifrån utan någon ny oemotståndlig sort. Fina Stockrosor va?

 


Men förresten glöm dem, Alan gillar också blommande växter. För honom är upplevelsen mest fysisk verkar det som. Tur att jag har haft valpar förr och inte lagt så mycket pengar eller själ på blommor i år!   


Egentligen har det varit en bra vecka med några utflykter, lite hundträning och småjobb här och där. Anna och jag tog med Alan och besökte bland annat Medevi Brunn. Där åt vi glass och tittade i byggnadsvårdsbutiken. Alan uppför sig jättebra när vi åker hemifrån, ser sig omkring och ser världsvan ut. I bilen märks han inte över huvud taget, jag skulle kanske behöva en kontrollampa på instrumentpanelen för Hund I Bilen så att jag inte glömmer att han är med!   

 


Veden jag beställde i vintras har anlänt och med fina kompisars och mina grabbars och deras flickvänners hjälp är nio kubik inburet. Så himla skönt att det är klart, man vet ju hur kallt det blir framöver!

       


De nya pardörrarna har förutom shellack nu fått ett lager linoljefärg, det blir jättefint men det tar några dagar innan färgen har torkat så att man kan fylla på med ett nytt lager. Jag börjar verkligen bli otålig tills alla påbörjade projekt blir klara. För sen kommer det ju nya renoveringsryck!


Fåren har ätit upp gräset i sin lilla sommarhage, i väntan på att hagen kan utökas får de hö. Tyvärr har Bertas flughuva gått sönder, hon har kliat upp sår i ansiktet. Det är i alla fall lugnast om hon kan vara kvar med de andra tackorna tills baggen har åkt, sedan kanske jag måste ta hem henne ett tag.

Hampus kommer att säljas, han ska åka på lördag. Tyvärr fick han för sig att gå under staketet så med hjälp av Anna och Eva och några strategiskt utplacerade pelletsbaljor fick vi in honom i fårhuset. Baggen är antagligen inget vallningsjobb ens för en utbildad hund!    Hampus får faktiskt för säkerhets skull stå inne tills han hämtas.

   


Alan har lärt sig Ligg och Sitt! Vi jobbar på med Stanna på lite längre avstånd och tränar Fot litegrann ibland. Nu räcker det fungerar bra när han vill bita Lassie. Jag har faktiskt på kul börjat fundera på att träna till Startklass på lydnadsprov och har kontaktat en duktig instruktör som jag känner sedan länge. Det var väldigt många år sedan jag deltog i lydnadstävlingar, vi får se –det kan väl hända igen! För övrigt ser Alan och jag fram emot en ny förberedande vallhundskurs som uppfödarSusan har fixat i september. Tills dess får han hjälpa till med annat här hemma!

 


Synd att jag inte hade kameran nyss när jag klippte hundarnas klor, alla tre låg i en liten hög med huvuden och halsar nästan intrasslade i varandra och njöt av behandlingen! Alan fick lite kamning bakom öronen också, det var helt ok det med.      

 

/Marie

Ovido - Quiz & Flashcards