Alan, blivande vallhund

Alla inlägg den 7 augusti 2021

Av kullaholms - 7 augusti 2021 22:14


Alan och jag fortsätter att träna de färdigheter vi har börjat med. Det tar sin tid innan det blir rätt. Var förresten själv och tittade lite på Elitmästerskapet för Retrievers. Folk kom fram och frågade om jag skulle starta. Det händer inte när jag är och kollar på vallhundstävlingar…

  


Alla inblandade har jättekul i sommarhagen! Jag skickar A på ett kort hämt och han driver fåren igenom grindöppningen mot mig som står på andra sidan. Sen skickar jag igen och skyndar mig före fåren igenom porten. Om vi gör det på kvällstid är tackorna ystra och skuttar och bockar, då får jag hota dem lite så att de inte springer på mig. Målet är att kunna stå på olika ställen när jag ber A att vända åt höger eller vänster och att Alan ska fatta att tackorna ska igenom grindhålet, allihopa. Han har förstått jättebra hur han ska flankera självständigt när han driver fåren!


 


Vi var en sväng till Österlen i år igen. Det är så himla fint med trevlig samvaro och miljöombyte både för mig och hundarna. Tyvärr finns inte Gotlandsfåren kvar på gården -nu när Alan och jag har växt upp lite!

  

 


Men nu är vi hemma igen och ömsom tränar och ömsom svalkar oss!

   



/Marie

Ovido - Quiz & Flashcards