Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 23 september 2020

Vallhundskurs

Av kullaholms - 23 september 2020 19:45


Vi har varit på vallhundskurs Alan och jag. Bara att bo borta och se många främmande hundar och ett par kullsyskon dessutom satte valpens koncentrationsförmåga på prov. Ekipagen blev indelade i grupper efter hundarnas ålder och förkunskaper. Jag måste ändå säga att Alan var jätteduktig med tanke på att han bara är sex månader!   

UppfödarSusan hade ordnat så att vi fick komma till kursen -hur bra som helst!

Helgen bjöd på fint väder, bra boende, god mat och trevlig samvaro. Och så Susans After Sheep med bubbel och ostbågar!   

 

   


Helgen var verkligen givande och vi fick göra många övningar som naturligtvis var nya för oss. På gården där kursen ägde rum finns bra invallade Gotlandsfår och Roslagsfår. Vi tränade med Gotlandsfåren och varje liten tackgrupp innehöll en bestämd ledartacka! Under alla övningar tränade vi även stanna och kom.


Flankering och fösning övade vi först i en liten fålla med ca sju djur.

Vi gjorde början till flankering genom att vara inne i fållan med fåren. Hunden skulle hålla sig nära fårgrindarna och vara uppmärksam och byta håll när föraren gjorde det. Jag gick innanför A och fåren flyttade sig lite allteftersom vi bytte varv. A gick fint och lugnt utmed staketet men ville hålla sig en bit före mig. Det känns naturligt och bra tycker jag men det kräver att han är mer uppmärksam på mig för att märka när jag byter varv. Bra träning!


 


Instruktören tyckte att A såg lugn och fin ut så jag fick släppa kopplet ganska tidigt. Jag vet att A har hittat ett mindre bra sätt att kontrollera fåren, han har ju inte jättemycket pondus ännu på grund av sin ringa ålder. Hans trick är i alla fall att hoppa fram och slå ihop tänderna nära fåren. Om A är i koppel håller jag bara emot och börjar om, man ska inte säga åt hunden eftersom beteendet beror på att A inte vet hur han ska göra det hela på ett bättre sätt.


Meningen när vi försvårade övningen var att jag skulle gå med fåren mellan mig och A. A skulle fortsätta att flankera utmed staketet och byta varv när jag påverkade honom att göra det. Så vad händer, jo A slänger sig fram mot fåren och fåren slänger sig fram över mig. Jag hamnar under och vrickar foten och ryggen rejält. Vi fortsatte förstås ändå men foten fick lite senare bli hårt lindad. Vi gjorde samma övning igen på söndagen och då stannade A när jag bad honom och kom också när jag ropade!   


I fållan började vi även träna fösning genom att gå rakt mot fåren med A i koppel och göra flera stopp och starter. A är verkligen fokuserad, han har bra eye och behöver pausa ganska snart. Vi tittade och lyssnade också när de andra ekipagen jobbade, alla hade olika förkunskaper och behövde jobba på lite olika sätt. Så intressant och lärorikt! Om det blev längre väntetider fick A vila i bilen med Copper.  

 


I det stora fårhuset tränade vi fösning i lina med start och stopp samt inkallning. Vi skulle fösa in fåren i ett visst hörn och sedan ett varv runt i fårhuset. Ungefär samma övning gjorde vi också på söndagen i en utomhus-25:a.


 


Ett träningspass som verkligen gav känslan av att vi har kommit en bit på väg ägde rum i en stor rektangulär hage. Instruktören höll i linan med A bakom fåren och jag fick backa före tackorna och säga till A att han skulle stanna eller gå framåt. A var väldigt duktig på att gå rakt bakom tackorna. En assisterande hund fixade så fåren höll sig utmed hagens långsidestaket medan vi drev. Jag tycker att A uppträder jättebra och att han intuitivt förstår själva arbetet, han flyttade sig tex ut mot flankerna när vi skulle svänga gruppen.


Övriga ordningsregler som att A skulle stanna och vänta vid grindpassager och ta det lugnt med fåren ingick i alla övningar.


Det här är så kul!


Jag har byggt en egen rund träningsfålla! Nu är bara bagglammen hemma så det går inte att låta A träna inne i fållan. Vi får göra inkallningsövningar och stannaövningar utanför. A ska ju samspela med fåren så det blir för krystat att skicka honom runt fållan utan att han kan påverka lammen så det får vänta tills vi har egna träningsfår.   


 


Vi har också varit hos Heléne i hennes fina hundhall och fått fler träningstips mot Startklass i lydnad. Det var en månad sedan vi var där första gången och det märks att A har mognat och utvecklats mycket under den tiden. Förra gången vet jag att jag hade en känsla av att A lika gärna skulle kunna gå ifrån mig när han var lös, men den här gången var A med mig även mentalt på ett fint sätt.


A har skurit sig i en trampdyna, det var blod på hela hallgolvet när vi kom in efter en promenad. Inte så djupt så att det krävs ett veterinärbesök som tur är. Hoppas att det läker snabbt, vi har planerat att valla lite i morgon men det får nog vänta.   


Härlig skörd av gurkor och squash kompletterades med kantareller. Så fint när hösten visar sig från sin bästa sida!

 

Till hösten hör även andjakter förstås. Copper har skött sig jättebra verkligen! Det syns väl att vi är riktigt stolta?!


   


Nördig som jag är har jag beställt en vindflöjel  som komplement till Labradorskyltarna och den fina Värmlandsfårskylten som sitter på fårhuset.  Det måste ju synas vad man håller på med!

 


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards