Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 7 maj 2021

Nöt

Av kullaholms - 7 maj 2021 11:41


Attans vilket tryck han utvecklar Alan! Jag har ju ingen stor erfarenhet av vallhundar men det här såg jag allt ganska snart i den lille valpen. A har alltid varit stadig och lite eftertänksam, han har varit klok och visat ett intresse för fåren även om han från början naturligtvis inte kunde rå på dem. Men han har succesivt lärt känna tackornas beteende och samtidigt skaffat sig mer och mer pondus i hanteringen. Vi har inte haft korsningsfåren så länge, värmlänningarna var för tuffa i början så det har funnits tid för att gå framåt i en lagom takt för oss. Vi är ju nybörjare båda två på det här.

 

Ibland har jag funderat över hur A skulle reagera på nötdjur. Instruktören som vi har varit hos sa någon gång när vi pratade om andra vallningsbara djurslag att det är ungefär detsamma, hundarna vallar. Det var länge sedan Alan var på min arbetsplats, men en dag när det passade bra fick A följa med och vi tog en promenad bort till ladugården. Kalvarna är i boxar utanför ingången så vi gick dit. Alan såg med detsamma de unga djuren som vallningsobjekt! Först tog jag ett kort när han stod och tittade på dem, sedan tänkte jag få till en bild när han smög lite men -Pang! Kalvarna kastade sig in i den bortre väggen. Vi gick därifrån och bilden blev mörk och suddig men i alla fall ett minne av det första komötet. Nu vet jag mera om Alans förmågor!


   

Lille Gåtan mår bra. Jag ska försöka få ut de tackor som ska till betet kommande helg. Lisa med lamm och Berta får vara kvar hemma, hoppas att det blir lugnt. Nu står alla fåren i fårhuset och ropar så fort man kommer ut, de vill äta gräs igen så klart. Det tar rätt så lång tid att få upp alla elnäten men planen är att släppa tackorna i den lilla delen med riktigt fårstaket först. Då är fåren åtminstone på rätt ställe, sen när el och allt är på plats är det bara att öppna upp till fältet.


 

I sommar går vi in i en svårare fas i vallningsträningen eftersom det blir större ytor att röra sig på. Bäst att ta det vackert.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards