Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 3 maj 2021

Ett lamm!

Av kullaholms - 3 maj 2021 19:31


Tjuvbetäckta gotlandskorsningen Lisa har fött ett stadigt bagglamm. Gåtan var riktigt svår att få fram men allt verkar bra, han är stark. Lisa är en duktig mamma. Lite bökigt att det var ett bagglamm, jag får hitta en lösning så att han kan vara med likasinnade grabbar senast vid avvänjningen då han måste separeras ifrån alla tackorna.


Nyfödd   

 

Alla fåren är instängda i fårhuset tillsammans för att inte oroa Lisa som har en egen liten box bredvid de andra. Det är fortfarande jättekallt, minusgrader på nätterna, regn och blåst, så alla får hjälpas åt att få upp värmen i fårhuset. Planen inför sommaren är att Gåtan och mamma Lisa ska få vara här hemma tillsammans med Berta som inte tål insekterna och behöver ha tillgång till någonstans att vila inomhus. De andra kommer att köras upp till betet så snart jag hinner stängsla och få hjälp med att kasta upp höet som är i hästtransporten på höskullen. Lisa och lammet behöver också lära känna varandra ordentligt först så att Lisa förhoppningsvis tål en separation ifrån sina systrar.

  

Vi har inte vallat så mycket den senaste veckan, i stället har vi tränat på att Alan ska gå bredvid mig även om det händer andra saker runt omkring. Eva har övat på samma sak med sin ettåriga Labrador och vi har turats om att låta en unghund i taget springa omkring medan den andra tränar vardagsfotgående under en promenad nere vid ån. Nyttigt och kul tycker vi, hundarna tycker än så länge att det är svårt.


Anna tog en fin bild   

 


Här är en bild som togs under en morgonpromenad när det var soligt en stund. Då är det så härligt!

 


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards