Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 7 april 2021

Självupplevt fastnar bäst

Av kullaholms - 7 april 2021 17:09


På kursen senast fick jag en känsla av aha-upplevelse! Det vore jättebra ifall Alan också fick samma förståelse samtidigt, men det kan man inte vara säker på. Vi delade den stora tackgruppen i fyra delar och skulle ställa varje mindre grupp i varsitt hörn. Hagen är fyrkantig och vi var nästan i mål när en av flockarna började springa mot sina kompisar i det bortre hörnet. Alan var i lina och vi rörde oss efter tackorna för att stoppa dem, även om det var hopplöst. Då sa instruktören att vi skulle ta ut bågen mycket längre ifrån tackorna som sprang. Med detsamma vi gjorde det stannade fåren trots att de var på väg mot och ganska nära sina kompisar, det syns i slutet av filmen. Vi gör allting sakta så alla inblandade ska hålla sig lugna och vi ska förmå att hänga med i det som händer. Suveräna lärare de där djuren, precis som de ridskolehästar jag har och har haft som kollegor under alla år. Yes, jag fattar!

  


Det var precis detta som även den här dagens träning gick ut på, vi måste befästa Alans nittiograderssvängar när han ska vända och byta håll runt tackorna. Jag har naturligtvis läst, tittat på instruktionsfilmer och sett duktiga hundar valla så jag förstår att hunden behöver lära sig att avväga och släppa sitt tryck på fåren. Men verkligen häftigt att uppleva ett så tydligt resultat själv! A äter lite skit när jag har honom i linan och han inte vet riktigt vad vi håller på med.


Vi ska fortsätta träna på de här grunderna på olika sätt. Nu går alla mina tackor tillsammans, Alan har inte varit i hagen hos dem ännu, det ska bli väldigt intressant att se vad som har hänt i flockdynamiken när vi provar. Just nu behövs mitt fokus hos Yespa ett tag men det suveräna är ju att vi har fåren utanför huset, så om några dagar kan vi återuppta träningen igen.


 


För övrigt får Alan skäll av mig ganska ofta nu. Han tar ut sin makt över Labradorerna alldeles för mycket, A visar ingen respekt alls utan terroriserar. Lassie tjuter när A biter henne och Copper viker sig rejält när A markerar på olika sätt. Tyvärr vet jag att det säkert finns en gräns för hur mycket C kan gå med på och naturligtvis vill jag inte ha slagsmål. Alan och Copper är aldrig instängda tillsammans någonstans om inte jag finns i närheten. Alla ettåriga hundar behöver hållas kort, även en smilande BC.


Tillägg: Efter att jag hade skrivit ovanstående fick Alan så klart  följa med ut i fårhagen i några minuter! Stinta och Gullunge var rätt så skeptiska men jag tog en pinne och viftade lite med, då anslöt de sig till de andra tackorna och vi kunde flytta hela fårgruppen! Vi lärde oss på kursen att vi inte skulle gå för nära för då vänder fåren från flykt till försvar. Där är en svårighet med tama tackor. Haha nu blir det ännu roligare.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Ovido - Quiz & Flashcards