Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 30 mars 2021

Den svåra

Av kullaholms - 30 mars 2021 18:47


Gotlänningarna stängs in för natten så att de kan äta och dricka i lugn och ro. Vi har en utmaning i den svåra tackan. Hon är lättflyktig och rätt som det är far hon iväg ifrån de andra när vi ska flytta den lilla gruppen.

  

Alan har koll och vänder fint efter henne men vi har inte kommit så långt att vi kan stoppa tacklammet. Det märks i alla fall att A blir mer och mer ”på” när vi tränar och han kommer och tjatar när jag rensar i rabatten för att han vill jobba lite till. Så himla bra med egna träningsfår, det kan bli nya vallningserfarenheter varje dag. Alan är lugn, klok och lite försiktig och läser in vad som händer, det är jättebra. Hans självförtroende blir bättre och bättre och han vallar gärna tillsammans med mig. Förmodligen utvecklar vi ett eget språk eftersom vi båda är nybörjare men det gör inte så mycket, vi ska ju jobba ihop. Vi övar i alla fall på att lära oss att prata rent.

  

För varje gång vi tränar kommer vi på nya infallsvinklar och användning av en vallhund. Det har varit omöjligt att gå in i fårhuset utan att tacklammen tränger sig ut eftersom jag endast har en lös grind att stänga för med. När jag förstod att de här lammen inte var lika glupska som värmlänningarna och därmed inte stannade bara för att det fanns mat började jag hälla i vatten, fodra, halma och göra allt helt klart innan jag hämtade dem. Sen försökte jag med hjälp av foderpellets att få in hela gruppen och stängde snabbt när det väl lyckades.

  

Men nu… Jag tar med mig A in i hagen, vi föser tackorna genom staketgrindarna och in i fårhuset -efter olika lång tid beroende på vad som händer.  Sedan låter jag Alan passa vid ingången medan jag fixar där inne och fåren stannar på insidan av öppningen. Eftersom tacklammen är väldigt oberäkneliga och ett par av dem har nära till flykt har jag endast en liten glipa i fårgrinden så att de inte ska kunna kasta sig ut flera på en gång och springa över Collien. Det blir på så sätt lättare för A att lyckas hålla flickorna och vi bygger självförtroende.

  

Här kan ni se den svåra tackan nu när vi är i början av vår utbildning på hemmaplan!



   

Alltså det här är hur roligt som helst!


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Skapa flashcards