Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 27 mars 2021

Korsningsfåren

Av kullaholms - 27 mars 2021 21:16


De nya fåren är knappt ett år gamla, de är fortfarande som unga lamm och vill helst vara så nära Värmlandsfåren som möjligt. Varje kväll har jag lockat in dem i fårhuset med pellets, de har inte velat lämna de andra tackorna vilka är i den angränsande hagen ens för att äta eller dricka. För att Gotlandskorsningarna ska vänja sig vid sin nya miljö och vid hundarna som är i rastgårdarna dagtid får de sitt hö och sitt vatten i och utanför fårhuset men dit vill de inte gå, de vill vara nära värmlänningarna och inte gå ifrån dem. Det verkar ju helt logiskt eftersom de är får men är väldigt opraktiskt när jag vill stänga in dem för natten. Jag tycker dessutom att det är bra att hantera dem lite så att de vänjer sig vid mig också men det har visat sig bli svårare och svårare för varje kväll att få dem att gå in i fårhushagen.

  

Den femte kvällen tog det en timme att få in dem i huset. De två mindre korsningslammen följde med ganska bra men inte de två större och den som är allra störst ville verkligen inte ens gå igenom grindarna. Hon kastade om, flydde och blev stressad.

   

Värmlandsfåren är lätta att flytta med foder så när jag har flyttat och transporterat dem har jag varit tvungen att erkänna för mig själv att jag egentligen inte direkt behöver en vallhund. Men nu med de här lättfotade lammen kände jag faktiskt ett behov. Kvällen blev allt mörkare och det fanns två saker att välja mellan, antingen låta lammen vara kvar ute eller hämta Alan. Så klart jag hämtade min blivande vallhund!

  

Som jag kanske har nämnt förut (?) så har jag alltså köpt får som inte alls är vana vid hund. Alan och jag smög runt i hägnet tillsammans men tackorna vände och sprang åt alla håll och efter en kvart fick vi ge upp. Alan var mycket koncentrerad och gjorde precis så bra som vi har tränat men i den uppkomna situationen räckte inte kunskaperna tyvärr. Jag gav A ledigt och efter en stund försökte jag själv med pellets igen. Då gick det till slut. Men vi hade i alla fall gjort ett försök!

   

Nästa eftermiddag efter jobbet kom Agneta och Helena med sina hundar. Vi samarbetade och fick alla fåren att gå igenom grindarna ganska så snart. Sedan vallade vi in tackorna i träningsfållan och turades om att göra övningar med hundarna utanför staketet, hundarna fick träna på att runda på olika sätt. Tackorna lärde sig att de kunde vara trygga eftersom de kunde röra sig i den stora fållan, ingen hund kom för nära. Efter en stund hjälptes vi åt att valla tillbaka fåren in i fårhushagen igen. Alan var jätteduktig! Han låg stilla och väntade på säkert fyrtio meters håll medan jag gick före fåren genom grindarna. När jag och fåren kommit in i fårhushagen smackade jag lite och Alan kom smygandes och passade så att fåren inte skulle springa tillbaka genom öppningarna igen. Haha vi gjorde ett jobb tillsammans och tränade samtidigt på att samarbeta med flera hundar!


   

Nu ikväll tog Alan och jag in fåren hur lätt som helst, ända in i fårhuset! Collien är verkligen begåvad. En dag i påskhelgen ska vi på kurs igen. Det ska bli så roligt!


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Skapa flashcards