Alan, blivande vallhund

Direktlänk till inlägg 13 mars 2021

Bästa presenten

Av kullaholms - 13 mars 2021 19:28


Vad önskar sig en vallhund i ettårspresent? Ingen svår fråga alls, fåååår så klart! Bra idé, vi åkte och tittade på de fyra fjolårslammen och Alan (som inte ens såg fåren eftersom han låg i bilen) sa att de blev jättebra, han ville ha dem. Lite bortskämd hund kanske…

 


Så nu är det bara att sätta fart och mocka färdigt i fårhuset och utanför och få iväg skinnen som ligger insaltade där. Jag vill skicka dem i början på veckan så att de inte blir liggandes i värmen i någon speditionshall längre än nödvändigt. Nästa söndag hämtar vi de nya fjolårstackorna. De är korsningar med till största delen Gotlandsfår och en liten del Leicester. Eventuellt hade det skett en tjuvbetäckning i december, vi får väl se vad som händer!

   

Jägarlaget ringde häromdagen och berättade att det finns minst fyra vargar här nu. Jag har sett på hundarna att det finns varg, hundarna nosar länge när de luktar på buskar och på marken och de är dämpade. Fruktansvärt otäckt, jag kan inte gå på promenad och jag är jätteorolig för hundarna och fåren.

   

Jag funderar också över om jag över huvud taget kommer att kunna använda sommarbetet igen? Det kostar massor med pengar varje månad att hålla fåren med mat, om de kan beta gräs på sommaren blir det något billigare. Det borde vara självklart att kunna ha sina djur utomhus utan att riskera att de blir uppätna av vargar, det var det ju tills alldeles nyligen! Anledningen från början till att jag över huvud taget har fåren är att inte tomten ska växa igen med sly vilket den gjorde innan fårtiden. Det krävs att mina tackor kan gå ute, det vill de även själva. Och som sagt, vi som väljer att bo på landet vill kunna röra oss utanför våra tomter! Inte ha tigrar eller lejon eller vargar som tar för sig och äter det som bjuds i form av till exempel tama och älskade dyra djur.


/Marie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kullaholms - Lördag 20 jan 11:21


  Den här nyårsaftonen var jag beredd på att Alan skulle reagera när grannarna sköt fyrverkerier. Jag kom ihåg hur arg jag var när de höll på så länge förra året så först tänkte jag att A inte skulle vara med mig utan med Lassie som inte blir påver...

Av kullaholms - 27 november 2023 17:45


  Så då har vi kollat upp ifall vi har lärt oss tillräckligt mycket för att klara ett VP (vallningsprov). Det har vi! Lilla Papilonnen Alan är nu en vallhund och det har han fått ett diplom för. Så himla roligt!     Jag hade anmält oss till ...

Av kullaholms - 14 oktober 2023 10:33


Nu har Alan och jag blivit drillade igen så att vi förhoppningsvis kommer loss lite i träningen. När man inte kan så mycket blir man begränsad vad gäller lösningar och sätt att komma vidare.   Jag har ganska länge förstått att jag behöver bli ...

Av kullaholms - 4 augusti 2023 10:16

  Vi har varit på en liten tripp till Skåne. Så kul att träffa gamla kompisar som man inte ser så ofta. Alan och Guy var med och vi fick hjälp av duktiga instruktörer inom både vallning och retrieverträning i två dagar. Verkligen roligt!     A...

Av kullaholms - 30 april 2023 11:56

  Vi har varit på Banträning! En Ik1-bana var uppsatt och en erfaren och duktig domare gav en bedömning till varje ekipage. Det är verkligen givande och intressant att lyssna på alla kommentarer. Stort tack till alla i Östergötlands Vallhundsklubb ...

Skapa flashcards